Nu aviseras ytterligare skattehöjningar på drivmedel. Jag är den förste att skriva under på att transportsektorn måste ställas om totalt om det ska vara möjligt att sänka de koldioxidutsläpp som den idag bidrar med. En sådan politik kan dock ske på olika vis.
Jag är övertygad om att svenska folket i hyggligt stor omfattning är medveten om vad som händer med vårt klimat och att åtgärder behöver vidtas. Men problemet med skillnaden mellan att veta vad som sker och viljan/möjligheten att göra egna uppoffringar för en förändring är ofta en bricka i spelet som inte alltid tas med i storpolitikens värld. En offensiv klimatpolitik för att ställa om transportsystemet kan inte bygga enbart på att tvinga in människor i ett hörn genom att enbart beskatta de farliga drivmedlen allt mer.
Bra politik handlar om att skapa förståelse för ett problem och föreslå en lösning som inte bara tvingar människor till underkastelse utan ochså ger folk en möjlighet att välja något bättre istället.Jag har länge drivit frågan om att de ökade skatteintäkterter som blir med högre skatt på energi och koldioxid, samt att oljan blir allt dyrare, borde riktas tillbaka till fordonssektorn.
Använd dessa pengar till att kraftigt subventionera biogas, etanol, tågbiljetter och bussbiljetter. Ge kommunerna möjlighet att bygga ut kollektivtrafiken i större utsträckning. Lånat till investeringar i järnväg och andra moderna tekniska transportsystem, och amortera på dessa gemensamma invsteringar för vår framtid. Skapa incitament för transportsektorn att ställa om sina lastbilar till andra bränslen. Låt resedavdragen bli mycket generösa om du reser med en biogasbil istället för en diesel eller bensinbil. Låt dem vara ännu generösare om du tar tåget.
Skippa momsen på biogasbilar och elbilar etc, halvera den på etanolbilar. Gissa om tillverkarna kommer börja producera dessa i rasande takt. Listan på förslag kan göras mycket lång och är bara framlagda av mig från mitt eget huvud. En del är säkert fullt genomförbart, annat är omöjligt. Men det gemensamma för dem alla är att de öppnar dörrar för människor att fortsätta kunna resa och förflytta sig istället för som idag, när dörrarna slängs igen i ansiktet på folk.
Det fina är att ju mer oljan kostar, desto mer pengar får staten till förfogande för att ta oss ur beroendet. Då får regeringen en möjlighet att en gång för alla bevisa att skatteintäkterna från bilismen går till att täcka kostanden för de skador bilismen orsakar, inget annat. Och om det går till något annat så är det till klimatpolitiken i övrigt de ska gå i första hand, menar jag.
Någon kommer hävda att detta innebär att skatteintäkterna försvinner när väl transportsystemet är omställt. kanske är det så, men om politiken är tydlig med att det i en framtid kan komma förändringar i skatte- och avgiftsssytemet i syfte att klara nyinvsteringar och bedriva en fördelningspolitik där det är möjligt att resa i hela landet så ska det nog gå bra ändå... Var tydlig bara.
Jag hoppas att socialdemokratin kan och vill ta en ansvar för en sammanhållen klimatpolitik där människor som inte bara bor i storstäder, har höga inkomster eller inte är beroende av bilen kan få en möjlighet att ta sitt ansvar i klimatfrågan. En klimatpolitik för alla med andra ord.
/Jimmy Jansson
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar